Közlemény
2022. november 10.

Dr. Soós Zoltán a MOK Háziorvosi Csoport vezetőjének közleménye.

Kedves Kollégák,
sokan sok csatornán kerestetek meg az egészségügyi rendszer várható átalakításával kapcsolatban. Mint tudjátok az államtitkárság november 2-án este megküldte a törvénytervezetet és annak előterjesztését véleményezésre a kamarának és 5 napot (melybe egy hétvége is beleesett) szabott meg véleményezési határidőre. Miután az anyagnak voltak nem nyilvános jelzésű részei, ezért azt a kamara a területi szervezeteknek továbbitotta csak véleményezésre. A területi szervezetek és más egyéb szervezetek véleménye többségében a hétvégén vasárnap éjfélig beérkezett, mint a kamara honlapján láthatjátok 160 oldalnyi véleményt kellett összegeznie az elnökségnek.
https://mok.hu/public/media/source/TESZ-ek%20velemenye.pdf
Az összegzést követően az elnökség a megadott hétfői munkaidő végi határidőre megküldte véleményét az anyaggal kapcsolatban.
https://mok.hu/.../MOK%20V%C3%A9lem%C3%A9ny%20Tak%C3%A1cs...
Ezt követően történt meg a kamara elnöksége és Takács Péter államtitkár közti egyeztetés a tegnapi (szerda) napon délután. Az idő rövidsége és a távolságok miatt az elnökségi tagok egy része online tudott becsatlakozni, jómagam is ilyen módon vettem részt a megbeszélésen.
Államtitkár úr a kamara elnökségének véleményén végigmenve mondta el az azzal kapcsolatos gondolatait.
  1. Megerősítésre került a praxisjog mint tulajdonjog tiszteletben tartása. Az OKFŐ praxiskezelőként kerül képbe és neki lesz joga körzethatárokat meghatározni és a betöltetlen praxisok esetén oda az önkormányzatok egytértésével orvost delegálni. Országosan egységes háromoldalú feladatellátási szerződések várhatóak az OKFŐ mint praxiskezelő, az önkormányzat és a háziorvosi szolgáltató közt.
  2. A méretgazdaságossági határként megjelölt 1200 fő alatti praxis 1825 praxist érint. A konkrét létszámhatár változhat, sőt javaslatot tettünk pontérték meghatározásra, ami jobban leképez egy-egy praxist, de a változtatás fő okaként az államtitkár azt jelölte meg, hogy jelenleg a helyettesítéssel működő betöltetlen praxisok fenntartásában elsősorban az önkormányzat és az abban helyettesítő orvos érdekelt, sem a beteg, sem az államháztartás nem. Továbbra is tarthatónak tartja azt a tervet, amely szerint 2028. január 1-ig ezen praxisok összevonásra kerüljenek. Arra a megjegyzésre hogy mi a helyzet az aprófalvas, egymástól esetenként távol lévő és jelenleg betöltött praxisokkal, azt a választ kaptuk, hogy a praxistulajdonos kárpótlásra fog kerülni, ilyen praxis a felmérésük szerint 250 körüli van országosan. Aggályainkat jeleztük, az ezzel kapcsolatos részletszabályok később kerülnek meghatározásra.
  3. Ügyeleti rendszer. A legtöbb aggályt ezzel kapcsolatban fogalmaztuk meg, kezdve azzal, hogy mi szükség van az átalakításra és vajon az OMSZ jó gazdája lesz-e a feladatnak. Az államtitkár konkrét kérdésre válaszolva elmondta, hogy olyan rossz állapotban lévőnek látja a jelenlegi ügyeleti rendszert, hogy nem várhat annak átalakítása és a maga részéről egy sztenderdizált, az ország egész területén egységes szabályok szerint működő rendszert szeretne látni, ezt pedig jelenleg az OMSZ általi működtetésben látja. Jelenleg csaknem 300 ügyeleti pont van az országban többségében önkormányzati, politikai érdekek mentén szervezve, ezek száma jelentősen csökkene, a sajtóban megjelent számok a tervezett 100 körüli ügyeleti pontról nagyjából megfelelnek a terveknek. Szintén konkrét kérdésre válaszolva, hogy milyen személyzet fog dolgozni az ügyeletben, azt a választ kaptuk hogy a feladatellátási szerződés fog tartalmazni ügyeleti kötelezettséget, havi 1-2 alkalommal. Óradíjként 8000 Ft+szochó díj került meghatározásra, közreműködői szerződéssel. Arra a megjegyzésre, hogy a háziorvosi kar jelenlegi humán-erőforrás helyzetében ügyeleti kötelezettséget előírni azzal a veszéllyel jár, hogy az idős kollégák felhagynak a háziorvoslással és a nappali ellátás is veszélybe kerül, az államtitkári válasz az volt, hogy az ezzel kapcsolatos politikai kockázatot vállalja. Megjegyeztük, hogy az OMSZ szerepvállalását a hajdú-bihari tapasztalatok alapján aggályosnak látjuk és azt is megjegyeztük, hogy életszerűbbnek látnánk azt, hogy az OKFŐ jelölje ki a gazdaságos ügyeleti körzethatárokat és az adott területen az ügyelet ellátására vállalkozhasson az adott járási praxisközösség, önkormányzati társulások, vagy akár más szolgáltatók. Az államtitkár ennek későbbi lehetőségét nem zárta ki, de a rendszer így indul majd el. Fontos kijelentésként elhangzott, hogy az a döntés született, hogy Budapesten is elindul ugyanezen elvek alapján az új ügyeleti rendszer.
    Lehetőség lesz a jövőben is 16 óra után is háziorvosi rendelést szervezni, a szervezett ügyelet azonban 16 és 22 óra között fog megtörténni. A 22 óra utáni orvosi feladatokat az OMSZ dolga megoldani. A halottvizsgálatot illetően többletkompetenciát kapnak a mentőtisztek és középtávon halottvizsgálati szakértői rendszer kerül bevezetésre. A "16:00-08:00-ig, illetve hétvégén és ünnepnapon folyamatosan az OMSZ diszpécserközpontja osztályozza a feladatokat és jelzi a háziorvos számára a helyszínre vonulási igényt." kitétel az előterjesztésben pontosításra került szóban annak megfelelően ahogy az anyagunkban jeleztük, azaz amennyiben a helyszíni ellátás nem fejezhető be a mentőegység által, így a triázst követően az ügyeleti pontra, vagy sürgősségi osztályra kerüljön beszállításra a beteg.
  4. MiniHIS nem került szóba az egyeztetésen, az anyagunkban azt jeleztük, hogy a kötelezővé tételét nem támogatjuk, de azt hogy a medikai szoftverek számára minimumkövetelményeket írjanak elő azt elfogadhatónak tartjuk. 
  5. A csoportpraxisok kivezetését elhibázott ötletnek tartjuk, mert jelenleg ezt látjuk az egyetlen lehetőségének arra hogy a kollégák a másodszakvizsgájukat használhassák és életben tarthassák. A licenszeket, többletképesítéseket illetően az államtitkár megjegyezte, hogy a kamara által beküldött javaslatok mentén történik meg azok átalakítása, azonban annak megvalósításáig a csoportpraxisok jogi lehetőségét meg kellene tartani.
    https://mok.hu/.../Tak%C3%A1cs_P%C3%A9ter_ho_licenszek_r...
  6. Az idő rövidsége okán nem volt szó a bérkiegészítés teljesítmény szerinti differenciálásáról, hogy ne álljon elő az a helyzet, hogy ismét kimaradunk mint az ESZJ törvény esetén, illetve a szakdolgozói béremelés során ne feledkezzenek meg az alapellátásban dolgozó szakdolgozókról. Ez utóbbi nem került eléggé hangsúlyozásra az elnökségi anyagban, de a részünkról jelzésre került és rajta is leszünk a dolgon.